Over Miperose

Even voorstellen:                                                                                 



Mijn naam is Nan Rietveld. 
Ik was tot juli 2023 dagelijks werkzaam in Praktijk Miperose als vaktherapeut drama.
Mijn opleiding heb ik gevolgd aan de Hogeschool voor Creatieve Therapie te Amersfoort. In 2007 studeerde ik hier af.
Voordien werkte ik als leerkracht op diverse basisscholen. 
De kinderen die op sociaal-emotioneel gebied een achterstand lieten zien in bijzonder gedrag gaven mij als leerkracht weleens het gevoel tekort te schieten. Ik vroeg me af waar deze kinderen bij gebaat konden zijn, waar praten en belonen niet langer hielp.
In mijn favoriete lessen ervaarde ik hoe deze kinderen groeiden in spel. In een veilige alsof-situatie durfden ze zich te laten zien en te laten horen.
Verlegen kinderen stonden ineens op toneel te schitteren.
De wens om deze kinderen te helpen en mijn passie voor toneelspelen leken zich te verenigen in een beroep waar ik tot dan toe nog niet van had gehoord: creatief therapeut met als medium drama, tegenwoordig vaktherapeut drama genoemd.
Tijdens mijn studiejaren ervaarde ik de kracht van dramatherapie: Inzichten die ik opdeed omtrent mijn eigen patronen, onderliggende gedachten en gevoelens. Waarom deed ik zoals ik deed? Wat was niet handig, wat kon anders? Veel werd helder in interactie in spel met anderen. Deze inzichten hebben me verrijkt en sterker gemaakt en dicht bij mezelf gebracht.
Mede hierdoor kon ik in 2009 overtuigd van de werking van drama in therapie mijn praktijk gaan uitoefenen.
Inmiddels werk ik nu enige jaren met veel plezier in Miperose. Het werken op maat met diverse kinderen en hun problematieken met evenzoveel verschillende ouders maakt dat iedere behandeling in therapie een nieuwe uitdaging is.

Miperose, what's in the name?
Tja, wat betekent Miperose? Nou, lekker niks eigenlijk en toch zoveel....
De naam bestaat uit alle eerste twee letters van de namen van mijn vier dierbare kinderen. Helemaal niet gek wat die combinatie oplevert, dacht ik. 'Miperose' heeft iets medisch (veel ziekten eindigen op 'ose'), iets bloemigs, rose (wat verbloem je met je gedrag....hier ontdekken we het) en het prikkelt de fantasie doordat je toch niet helemaal weet wat het is (zoals je dit ook niet weet als je in therapie gaat of als je gaat improviseren en de fantasie de vrije loop kan laten, waardoor je speels en flexibel wordt).

Samenwerking
Tot 2020 werkte ik nauw samen met het kinderteam van GGZon in Oldenzaal. Hier heb ik veel ervaring opgedaan met het werken in een multifunctioneel team. Als zzp'er vloog ik in en uit voor overleg met psychologen, psychiater, orthopedagogen en systeembehandelaren, om kind en ouder zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden. Sinds GGZon niet meer bestaat, heb ik de aanbesteding met gemeenten uitgebreid. Oldenzaal, Dinkelland, Losser, Enschede, Hengelo, Borne en Tubbergen behoren nu tot de gemeenten die een beroep op hulpverlening via Miperose kunnen doen.

School
Naast mijn werk in Miperose geef ik dramalessen aan de brugklassen van het Twents Carmelcollege afdeling LWOO.
Het spelen biedt de leerlingen extra mogelijkheid om zich te leren uiten. Ze leren emoties van de ander te herkennen en te verwoorden. Respect en aandacht voor elkaar zijn belangrijke waarden die ik hen probeer mee te geven. 
De combinatie van groepsdynamiek op school met de individuele behandelingen in mijn praktijk maakt mijn werk afwisselend en iedere dag anders.

UPDATE december 2023





Omdat ik verhuisd ben van Twente naar Eefde in de Achterhoek, heb ik sinds 2023 mijn praktijk beëindigd.

Vandaar een heel nieuw hoofdstuk in mijn blog, maar wel een logisch vervolg op het werk als dramadocent en als vaktherapeut drama. 

Sinds 2018 speel ik regelmatig in assessments op het Saxion opleiding Social Work. Hier speel ik cliënten met een probleem in een setting waar de student oefent in gesprekstechnieken, bijv. motiverende of oplossingsgerichte gesprekken dan wel systemische gesprekken. Ik ben het zo leuk gaan vinden, dat ik in 2021 de opleiding tot trainingsacteur en daarna de master Psychopathologie hierin heb gevolgd. 

Als trainingsacteur speel ik ten dienste van de ander en van wat diegene komt leren. Dit is de grote gemene deler met bovenstaande andere beroepen. Dat betekent dat mijn leus Speel en Verander gehandhaafd kan blijven.

Mijn expertise ligt op het terrein van de zorg in GGZ instellingen of onderwijsinstellingen die leiden tot werk in de maatschappelijke en psychiatrische of psychologische zorg. 

Als vaktherapeut en liefhebber van improtheater ben ik geboeid en geïntrigeerd geraakt door gedragspatronen, de onderliggende oorzaak en de eventuele conflicten die hieruit voortkomen. Hierdoor zie ik ook een training voor buurtbemiddeling als een interessante optie als trainingsacteur. Ook bij de politie zou ik graag aan de slag gaan in trainingen in gespreksvoering en omgaan met emoties.


Voor meer informatie en mijn profielgegevens verwijs ik naar:

www.trainingacteursgezocht.nl

www.NVvt.nl  (nederlandse vereniging voor trainingsacteurs) 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten